Fejl?!

Fejl?!

Kategorier
Forfatter: Rebekka Bøgelund
Sprog: Dansk
Udgivelsesår: 2019
Udgiver: Muusmann Forlag
ISBN
9788793679917
Varenummer: gyl19037
Levering: Ikke på lager. Forventet leveringstid inden for 3-7 hverdage
- Et opgør med nulfejlstyranniet og den usunde præstationskultur

I rigtig mange organisationer er det politisk korrekt at sige, at her har vi højt til loftet. Her kan du byde ind med dine idéer og eksperimentere, men er det reelt det, der sker? Det sker måske i et direktionslokale eller i en marketingafdeling, men sker det i hele virksomheden? Sker det hos hver enkelt medarbejder? Er det legalt at byde ind med idéer og tanker og bevæggrunde uden samtidig at kunne vise konkrete mål og resultater? Er der plads i uddannelsesinstitutionerne til at kunne fejle og eksperimentere og være nysgerrig på sin viden uden konstant at have murren i maven over, hvorvidt man rammer det rigtige gennemsnit så man ikke afskærer sig fra præcist den karriere, man tror, man drømmer om?

Vi bliver nødt til at gøre op med nulfejlstyranniet, som vi alle sammen er blevet en del af. Vi er ikke konkurrencedygtige, hvis de kommende verdensborgere, dem der skal sikre teamsamarbejdet og de nye landvindinger, ligger derhjemme med angst, depressioner og frygten for at præstere og fejle.

Vi er ikke konkurrencedygtige, hvis vores studerende har et højt gennemsnit men ikke har de rigtige kompetencer til at varetage deres arbejde.

Vi er ikke konkurrencedygtige, hvis medarbejderne altid holder sig inden for stregerne, fordi de vil være sikre på at kunne levere et succesfuldt resultat, og fordi de er bange for repressalier. Og vi er ikke konkurrencedygtige, hvis lederne i organisationen ikke ved, hvordan de fremmer de sunde kulturer, hvor medarbejderne rent faktisk tør at fejle, at bevæge sig uden for stregerne og tale om deres fejl for at blive klogere og mere innovative.

Som I vil læse i bogen, så er det ikke nok at sige, at nu skal vi turde at eksperimentere noget mere, nu skal vi turde at fejle og tale om vores fejl. Det kræver et kulturskifte, både i virksomheden og på uddannelsesinstitutionen, i samfundet og hos lederen. Det kræver et ændret mindset i måden vi opfatter os selv på og i måden, vi leder på. For vi får, hvad vi måler på. I får nogle bud med rod i den evidensbaserede forskning men I får også en række bud fra virkelighedens forandringsagenter. Fælles for dem alle er, at de har indset, at med udvikling og innovation der følger også fejl og eksperimenter