Organisation og ledelse

Digitalisering: En foranderlig byggebranche kræver målrettet forandringsledelse

I en tid, hvor den danske byggebranche gennemgår en omvæltende, digital omstilling, har stærke ledelseskompetencer aldrig været vigtigere. Og særligt forandringsledelse er et område, byggeriets ledere bør tage alvorligt.

I en tid, hvor den danske byggebranche gennemgår en omvæltende, digital omstilling, har stærke ledelseskompetencer aldrig været vigtigere. Og særligt forandringsledelse er et område, byggeriets ledere bør tage alvorligt.

People

Den danske byggebranche befinder sig midt i et paradigmeskifte, der med høj hastighed har kurs mod en fuldt ud digitaliseret, dataforankret og tværfagligt samarbejdende byggebranche.  

At være en god leder i byggeriet har altid krævet alsidige kompetencer – men en forandringsproces i denne skala kræver særlig indsigt i de mekanismer, der kommer i spil i så massiv omstilling.

– For eksempel er det meget vigtigt, at det er tydeligt for alle implicerede, hvorfor denne udvikling er vigtig, hvilken praksis, vi arbejder frem mod og hvorfor – altså hvad vi opnår ved en mere digitaliseret arbejdshverdag, forklarer Jais Sørensen.

Han er direktør i Incento og arbejder med ledelsesudvikling, og så er han underviser på Molios nye uddannelse med særligt fokus på byggeriets ledere. Netop at ledelsesværktøjerne hæftes op på det tværfaglige arbejde, som ledelses i byggeriet ofte er, er vigtigt for ham.

– Forandringsledelse handler jo dels om at udvikle nye samarbejdsformer og nye kulturer, mens nye systemer, forretningsgange og hverdagsrutiner implementeres, og der kræver en bevidst ledelse og italesættelse af, hvad der sker, undervejs, mener han.

Klar kommunikation skal få alle med

Vi er alle forskellige mennesker, der reagerer forskelligt på massive forandringer i vores arbejdshverdag, og derfor er det vigtigt at være tydelig og alsidig i sin kommunikation, så alle kommer med, mener Jais Sørensen.

– Det handler om at motivere de ansattes indstilling. Vi reagerer forskelligt alt efter job, personlighed, opgave, konkret forandring i vores arbejdshverdag osv., og her er det vigtigt at kommunikere klart, hvad det er, den enkelte medarbejder skal gøre anderledes, hvad vedkommende skal blive ved med at gøre, samt at der er brug for vedkommende og netop hans eller hendes kompetencer. En massiv forandringsproces kan skabe usikkerhed i den enkelte, og den usikkerhed kan spænde ben for en succesfuld omstilling.

Gør det trygt at fejle

På Molios lederuddannelse lærer de deltagende ledere fra byggeriet således at håndtere den kommunikation, der er nødvendig for at bringe virkningsfuld adfærdsdesign og adfærdspsykologi i spil.

– Skab forandringen i små bidder. Når vi ikke ved præcis, hvordan fremtiden bliver, så kan det skabe utryghed og usikkerhed. Sæt eksperimenter i struktur og praktisér ’kontrolleret glatbane’, hvor det er okay at fejl. Det kan afhjælpe berøringsangsten og samtidig gøre forandringsprocessen mere lærerig og derved bedre, forklarer Jais Sørensen.

Vil du vide mere om ledelseskurser og anden opkvalificering hos Molio? Så klik her.