Case: NCS

NCS’ brede farveskala styrker Femmes Régionales designproces

I hjertet af København bor designbureauet Femmes Régionales, der har specialiseret sig i visuel identitet, design og branding blandt andet ved hjælp af NCS Farvesystem. Femmes Régionales har særligt fokus på at løfte det visuelle udtryk for livsstilsbrands. Her er NCS ofte første led i designprocessen.
People

Femmes Régionales arbejder blandet andre sammen med Pumpehuset i København og den ikoniske Børnenes Boghandel på Skindergade tæt ved Illum. Derudover har de lavet eventdesign for Ikea i Paris i forbindelse med designsamarbejdet med Virgil Abloh og designet et utal af Mikkeller ølbarer rundt i verdenen.

I alle projekterne har NCS Farvesystem været et vigtigt værktøj i designprocessen, fordi de brede farveskalaer ofte gør stor forskel for resultatet.

– Vi kan godt lide de muligheder, NCS giver os. Som designbureau er det vigtigt for os at have så brede farveskalaer som muligt, da det ofte er de meget små nuanceforskelle, der gør resultatet bedst, forklarer Emilie Allan, der er account director hos Femmes Régionales.

Mkikeller

I samarbejde med Mikkeller

Samarbejdet mellem Mikkel Borg Bjergsø, der er grundlægger af Mikkeller, og Femmes Régionales går mange år tilbage, og i dag har designbureauet brugt NCS til stort set alle Mikkellers ølbarer rundt om i verden.

– Vores samarbejde med Mikkel Borg Bjergsø startede for 10 år siden, hvor vi gik sammen om en øl. Det blev til verdens stærkeste dame-øl, som blev kaldt ”Drink your sorrows away”. For Mikkel Borg Bjergsø var der noget i den skøre, feminine æstetik og et stykke tid senere, bad han os om at designe hans første ølbar i Viktoriagade, som tilnærmelsesvis stadig står i sin originale version i dag. I 2018 har vi været med til at designe Mikkellers barer i London, Oslo, Singapore, Taipei, Københavns lufthavn og i New York, fortæller Emilie Allan, der er glad for, at farvesystemet er en standard, som fungerer i alle lande.

Femmes Régionales

Størstedelen af Femmes Régionales’ projekter er farvebårne, og derfor bruger bureauet også NCS farvesystem til deres indretningsopgaver. Det gælder også i samarbejdet med Mikkeller.

– I processen med at finde de rigtige farver, starter vi altid med at lave en overordnet farveskala for hvert projekt, der slår tonen an. Videre i projektet, når den overordnede retning er godkendt af kunden, arbejder vi på at præcisere de rigtige farvenuancer. Her er det gode ved NCS, at der er mange valgmuligheder, som vi kan se og afprøve på lokationen i det rigtige miljø og lys, siger Emilie Allan.

Hun fortæller desuden, at med NCS Farvesystem har Femmes Régionales tilegnet sig et stort arkiv med farver, som de ved fungerer i stor skala.

Farvesystem baseret på menneskers opfattelse

NCS Farvesystem er ikke kun for arkitekterne i byggebranchen. Der er et væld af andre brancher, som benytter det store farvesystem. NCS bruges også af designere, materialeproducenter, farveindustrien, produktproducenter og detailhandlere over hele verden.

Systemet giver en unik mulighed for at kommunikere farver mellem alle involverede i farvevalgs- og designprocessen, fordi det er med til at sikre, at slutresultatet er præcis, som kunderne ønsker.

Hver farve i NCS-farvesystemet kan beskrives ud fra dens grad af lighed med elementær-farverne gul, rød, blå, grøn, hvid og sort. Systemet er udviklet gennem 15 års omfattende forskning med det mål at skabe et visuelt beskrivende farvesystem, der er baseret på den måde, som mennesker opfatter farver på. 

NCS giver god grobund for farvestyring i produktudvikling og giver en præcis produktion af fx maling, hvilket er nødvendigt i design-processerne.